Jyväskyläläinen verkostoitumistyökalu Brella valloittaa maailmaa!


Innostus kokeilla rohkeasti erilaisia ideoita porukalla ja kehittää omia taitojaan, on nostanut Brella-
sovelluksen kehittäjät maailman parhaaksi verkostoitumissovelluksen palveluntarjoajaksi. Brella-
sovellus on raivannut jalansijaa jo Suomesta Yhdysvaltoihin saakka ja kunnianhimoinen
maailmanvalloitus jatkuu.

Brella on tapahtumissa käytettävä verkostoitumistyökalu, jonka avulla tapahtumakävijät voivat sopia
tapaamisia ja palvelu myös suosittelee käyttäjälleen sopivia yhteydenottoja ”Sovelluksen idea on
yksinkertainen ja toteutus haluttu tehdä mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi.”, Brella-yhtiön
toimitusjohtaja Markus Kauppinen kertoo. Pyrkimys tapahtumaverkostoitumisen standardiksi on
seuraava etappi, jonka myötä Brella on perustamassa tytäryhtiötä Yhdysvaltoihin. Tällä hetkellä
yhtiön tekee noin puolen miljoonan euron liikevaihtoa ja kasvuhalu on ilmeinen.

Menestyvän yritysidean taustalla on aina yleensä roimasti kehitystyötä, kokeiluja ja erehtymistä,
mutta usein yhteen hitsautunut tiimi ja tekemisen roihu vievät parhaat ideat maaliin. Näin on käynyt
myös Brellan kohdalla. Brellan perustajajäsenet Markus Kauppinen, Janne Puustinen ja Samir
Abbassi lähtivät kehittelemään alun alkaen vuonna 2009 – vielä tuolloin ilman nimeä kulkevaa –
Brellaa opiskeluprojektityönään. Ensimmäinen idea oli yhdistää ajatuksia Facebookista ja
Foursquare- palveluista uuteen paikannustyökaluun, jonka avulla voisi tavata ihmisiä. Ajatus jonkin
aidon ongelman ratkaisemisesta alkoi kuitenkin kiehtoa tiimiä ja kehitystyö
tapahtumaverkostoitumissovelluksen parissa starttasi.


Idea hioutui eteenpäin ja tiimi totesi, että tapahtumissa oli jo tarjolla erilaisia
verkostoitumissovelluksia, mutta aina ne eivät toimineet toivotulla tavalla. Idealle oli selvästi
kysyntää ja tiimi päätti hakea JAMK Generatorin ja Protomon tarjoamaa pilottirahoitusta.
Rahoituksen avulla syntyi ensimmäinen prototyyppi, jota pystyi näyttämään potentiaalisille
asiakkaille sekä käyttäjille ja ennen kaikkea validoimaan, olisiko sovellukselle aidosti tarvetta ja
olisiko joku valmis maksamaan tuotteesta.


Tehokas tiimi ei kuitenkaan tyytynyt viilaamaan vain sovelluksen prototyyppiä kasaan, vaan
porukalla oli monta rautaa tulessa. ”Samalla, kun Brella-sovelluksen prototyyppiä kehiteltiin
rauhassa eteenpäin ja ideaa käytiin esittelemässä eri rahoittajille, samaan hengenvetoon perustettiin
myös poikkitieteellinen opiskelijajärjestö Jyväskylä Entrepreneurship Society – JES ry vuonna 2011.
Seuraavana vuonna pyöräytimme myös digitoimisto MEOMin pystyyn, eli siihen aikaan oli paljon
tekemistä!” Kauppinen nauraa. ”Tämän vuoksi Brella oli tuolloin hitaan kehityksen tilassa, sillä
tärkeämpää oli saada töiden ja yhdistystoiminnan ohella koulu pakettiin.” Kauppinen kertoo.
Kauppinen toteaakin, että ”Sovelluksen tuotekehitykseen keskittymällä, olisimme ehkä
lanseeranneet tuotteen nopeammin markkinoille, mutta tällöin kaikki muu arvokas olisi jäänyt
kokematta. Meomilla työskennellessä pystyi ansaitsemaan leivän pöytään, Brella kun oli tuolloin
puhtaasti tuotekehitystä, josta ei tullut palkkaa tai liikevaihtoa. Lisäksi yhdistelmä
ammattikorkeakoulun ja yliopiston opintoja sekä aktiivisuus yhdistystoiminnassa toi mielettömästi
kokemusta toimitusjohtajan tehtävistä, ymmärrystä ohjelmistokehityksestä, verkostoitumisesta,
organisaatioiden lanseeraamisesta, markkinoinnista ja niin edelleen. Parasta on ollut, kun kaikkea on
voinut oppia yhtä aikaa ja teoriaa voinut viedä suoraan käytäntöön!”
Nordic Business Forum rahoitti Brellan tuotekehitystä ensimmäisen prototyypin jälkeen. ”Kun proto
oli lopulta siinä vaiheessa, ettei enää kauheasti hävettänyt, aloitettiin tuotteen launchaaminen
isommin, ja tällöin lähdettiin kansainväliselle kentälle keräämään palautetta.

Kun tuotetta voitiin alkaa myymään ja se keräsi palautteen lisäksi asiakaspohjaa, alkoikin näyttää siltä, että saadaan myös muita rahoittajia.” Kauppinen jatkaa. Ensimmäiset enkelisijoittajat Brella keräsi vuoden 2016 aikana, jonka jälkeen edettiinkin rytinällä. ”Hienoin hetki oli, kun Brella-firma perustettiin. Jokaiseen rooliin oli aivan huippu työntekijä ja fiiliksenä oli päällimmäisenä, että tällä tiimillä saadaan aikaiseksi jotain todella mahtavaa, jos vaan saadaan lisää bensaa liekkeihin.” Kauppinen hymyilee.

 

Keväällä 2017 valmistauduttiin isompaa rahoituskierrosta varten ja halu yhtiön kasvattamiseen oli
kova. Tuote myi kunnolla ja käyttäjät olivat tyytyväisiä. Brella oli markkinoiden paras palvelu, joka
auttoi ihmisiä verkostoitumaan. Brella keräsikin syksyllä 2017 1,2 miljoonan euron
pääomasijoituksen, jonka pääsijoittajana toimii Vendep Capital. ”Oli aivan mieletöntä huomata, että
olemme pystyneet tekemään palvelun, jolla on kysyntää ympäri maailman!” Kauppinen summaa. Ja
Brellalla todella on. Yhtiö ei ole hävinnyt yhtäkään sadoista tarjouskilpailuista ja suuret
tapahtumajärjestäjät ovat ottaneet sovelluksen käyttöönsä. Viimeisimpänä Yhdysvaltalainen
TechCrunch.
Kauppinen toteaakin, että ”Kaikki mitä on tullut opiskeltua, on valmistanut siihen, että on voinut olla
mukana rakentamassa kansainvälisesti menestyvää konseptia ja kehittämässä nopeasti kasvavaa
organisaatiota, jota viedään Jenkkeihin. Jos siellä pystyt menestymään, silloin pystyt toistamaan sen
missä vain. Nyt meillä on resurssit tehdä se suurin hyppy kohti kasvuyritystä!”
Brella käynnistää para’aikaa toimintaansa Yhdysvalloissa ja on jo rekrytoinut ensimmäiset
työntekijänsä ulkomaantiimiinsä. ”Paljon on alkuvaiheen toimenpiteitä nyt hoidettavana tilitoimisto-
ja lakifirmakumppanien etsinnästä lähtien. Lisää hyviä tyyppejä tiimiin voidaan vielä töihin rekrytä,
jos osaamista markkinoinnista, myynnistä tai tuotekehitysosaamisen parista löytyy.” Kauppinen
vinkkaa.