menestystarina: finnchat


Henkilökohtaista palvelua verkkokauppaan: Chat-palveluista syntyi kasvuyritys

Finnchat Oy syntyi oivalluksesta tarjota verkkokauppojen asiakkaille henkilökohtaista palvelua chatin avulla. Nopeasti kasvanut yritys hakee nyt jalansijaa kansainvälisiltä markkinoilta.

Moni verkkokaupan sivuilla vieraillut on viime aikoina huomannut, että paikalle ilmestyy chatin välityksellä asiakaspalvelija tiedustelemaan asiakkaan tarpeita. Usean suomalaisen verkkokaupan chat-palvelusta vastaavat Finnchatin myyjät, jotka keskustelevat reaaliaikaisesti asiakkaiden kanssa ja vastaavat näiden kysymyksiin tuotteista ja palveluista.

Finnchatin tuottamien palvelujen taustalla on yhden verkkokaupan kehittämistyö. Roope Rämänen ryhtyi muutama vuosi sitten miettimään yhdessä liikekumppaninsa Tiina Lindroosin kanssa, voisiko reaaliaikainen chat-palvelu vauhdittaa heidän ylläpitämänsä koiralle.fi-verkkokaupan myyntiä. Alkuvuodesta 2012 toteutetut testit vaikuttivat lupaavilta ja myynti verkkokaupassa kasvoi. Live chat herätti nopeasti kiinnostusta myös muissa verkkokaupoissa ja uuden liiketoiminnan pohjaksi perustettiin keväällä 2012 Finnchat Oy.

– Alkuperäinen yritysidea voi muuttua pienen oivalluksen tuloksena täysin toisenlaiseksi. Mielestäni yrittäjyydestä haaveilevan on rohkeasti lähdettävä matkalle yrittäjyyteen ja tartuttava aktiivisesti uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin, toteaa Finnchat Oy:n toimitusjohtaja Roope Rämänen (28).

Tavoitteena kansainvälistyminen

Finnchat on kasvuyritys. Vuonna 2012 liikevaihto oli 80 000 euroa, vuonna 2013 noin 419 000 euroa ja vuonna 2014 jo 1,4 miljoonaa euroa.

– Tänä vuonna saavutamme noin neljän miljoonan euron liikevaihdon, Rämänen kertoo.

Tulevaisuudessa tavoitteena on kotimaan markkina-aseman vahvistamisen lisäksi yrityksen kansainvälistyminen.

– Olemme avanneet toimiston Berliiniin, josta käsin palvelemme saksalaisia verkkokauppoja. Aika näyttää, syntyykö Berliinissä bisnestä myös muualle Eurooppaan, mutta erityisesti meitä kiinnostavat USA:n verkkokaupat.

Rämänen uskoo Finnchatin menestymiseen myös kansainvälisillä markkinoilla, sillä yrityksessä on vahva verkkokaupan asiantuntemus ja halu parantaa asiakkaan myyntiä. Suomessa asiakkaina on merkittäviä verkkokaupan toimijoita, kuten Musta Pörssi, Elisa, S-ryhmä ja Kesko.

Nopea kasvu tuo uusia haasteita

Finnchatilla on Jyväskylän Ylistönmäellä noin 450 neliön toimitila, jossa verkkokauppojen chat-palveluista huolehtivat myyjät työskentelevät.

– Myyjät saavat maahantuojilta ja verkkokauppojen ylläpitäjiltä koulutuksen kaupan tuotteisiin ja palveluihin, mikä mahdollistaa sen, että verkkokaupassa saa yhtä asiantuntevaa palvelua kuin perinteisessä kivijalkakaupassa. Tavoitteenamme on toimia niin, että kuluttajat ovat tyytyväisiä ja asiakkaidemme myynti kasvaa, Rämänen toteaa.

Rämäsen mukaan chat-palvelu yleistyy nopeasti verkkokaupassa, vaikka aluksi osa käyttäjistä koki sen vieraaksi.

"Tekemäämme asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi noin 7 500 henkilöä. Heistä noin 51 prosenttia oli joskus käyttänyt chat-palvelua."

Verkkokaupassa reaaliaikainen chat ei ole uusi keksintö, mutta yleensä verkkokauppa on itse huolehtinut palvelusta. Rämäsen mukaan Finnchat on siinä mielessä edelläkävijä, että yritys on erikoistunut chat-palvelujen tuottamiseen muille verkkokaupoille.

Protomosta vauhtia yrityksen alkuvaiheessa

Yrityksen johtokolmikolla on taustalla tradenomin tutkinto JAMKista. Ennen Finnchatin perustamista Roope Rämänen, Tiina Lindroos ja Samir Abbasi hioivat yritysideaansa Jyväskylän Protomossa.

– Saimme apua erityisesti yrityksen alkuvaiheen rahoitukseen. Nyt olemme mukana Tekesin nuoret innovatiiviset yritykset -ohjelmassa, jonka tavoitteena on nopeuttaa lupaavimpien pienten yritysten kasvua ja kansainvälistymistä.

Roope Rämänen pitää tärkeänä, että Jyväskylän Yritystehtaan kaltaiset organisaatiot auttavat uusia kasvuyrityksiä.

– Olemme saaneet paljon sparrausta Finnchatin alkuvaiheessa. Autan itsekin mielelläni aloittavia yrittäjiä esimerkiksi julkiseen yritysrahoitukseen liittyvissä kysymyksissä.

Lue lisää Finnchatista: http://www.finnchat.com

Teksti ja kuva: Timo Sillanpää

Jaa