Katse tiessä ja kädet ratissa – turvallisen ajamisen teesit

Katse tiessä ja kädet ratissa – turvallisen ajamisen teesit 

Autoilussa turvallisuus tarkoittaa nykyisin kuljettajan toimintaa ja valintoja, mutta myös tietoturvasta huolehtimista. Jyväskylän Yritystehdas on sparrannut kuljettajan tarkkaamattomuutta vähentävän innovaation kehittämistä.

Jyväskylässä on tutkittu ja innovoitu sitä, miten liikenteeseen tuodaan uudenlaista älyä ja sen myötä lisää turvallisuutta.

Jyväskyläläisessä Ficonic Solutions Oy:ssä halutaan, että kuljettajan katse pysyy mahdollisimman tiukasti tiessä. Yrityksen oma tuote Carrio perustuu kuitenkin siihen tosiasiaan, että kielloista huolimatta moni kuljettaja käyttää ajaessaan mobiililaitteita.

Carrio on suunniteltu kuljettajan näkökulmasta kuljettajan avuksi. Uuden sukupolven informaatiojärjestelmässä esimerkiksi navigaattoria ohjataan puheella ja järjestelmä itse lukee kuljettajalle kalenterimerkinnät ja viimeisimmät uutiset. Tabletissa ja puhelimessa toimiva sovellus voi myös jatkossa varoittaa kuljettajaa vaarallisista risteyksistä ja pienten lasten liikkumisesta liikenteessä. Carrioon on lisäksi integroitu ajopäiväkirja ja nettiradio.

– Carrio helpottaa kuljettajaa siinä, mitä ihmiset kuitenkin tekevät ratin takana. Toisaalta se voi myös tarjota paljon uutta. Testaamme Carriota ensiksi Suomessa ja keräämme täältä kokemuksia. Haluamme kuitenkin suunnata piakkoin kansainvälisille markkinoille, toimitusjohtaja Timo Salminen sanoo.

Vuonna 2014 perustettu Ficonic Solutions Oy kehittää ja lisensoi ohjelmistoratkaisuja järjestelmien väliseen turvalliseen kommunikointiin sekä tarjoaa ohjelmistokehityspalveluita.

 

Yritystehtaasta saa henkilökohtaista apua

Jyväskylän Yritystehdas sysäsi omalta osaltaan Ficonicia kasvupolulle. Ficonic voitti Carrio-sovelluksellaan vuonna 2015 startup-yrityksille suunnatun Nordean Yrityssparrauskisan. Palkinnoksi se sai vuodeksi työtilan käyttöönsä toimistotilaa yrityksille tarjoavasta Start up Leipomosta.

– Olemme myös sparranneet Ficonicin väkeä eri tavoin. Heille on tarjottu esiintymisvalmennusta, pitchaustukea sekä apua testaustoiminnan järjestämiseen, Yritystehtaan Startup Coach Markus Mäntynen kertoo.
Markus Mäntynen

Ulkopuolinen apu on Salmisen mukaan auttanut jyväskyläläisyritystä löytämään oman uniikin kärkensä. Hän sanoo, että on ollut ilo huomata, miten paljon apua ja tukea yrityksille on tarjolla.

– Opin henkilökohtaisesta ohjauksesta paljon uutta pitchaukseen ja esiintymiseen liittyen. Pitää vain uskaltaa mennä epämukavuusalueelle, Salminen miettii.

Yliopisto selvittää autojen tietoturvariskejä

Ficonic on testannut ja kehittänyt Carriota Jyväskylän yliopiston ajosimulaattorilaboratoriossa. Laboratorio on vain yksi yliopiston panos älykkäämpään ja turvallisempaan liikenteeseen.

Jyväskylän yliopistossa käynnistyi heinäkuussa 2016 Tekes-rahoitteinen projekti, jossa parannetaan autojen tietoturvaa kehittämällä ajoneuvojen sisäisen dataliikenteen analysointimenetelmää. AaTi-projektin tavoitteena on luoda prototyyppivaiheessa oleva tuote, jolla pystyttäisiin havaitsemaan hyökkäykset auton eri tietojärjestelmiä kohtaan. Samalla halutaan selvittää tällaisen tuotteen kaupalliset markkinat.

– On oleellista tutkia, miten tieto liikkuu autossa eri komponenttien välillä ja mitä riskejä siihen liittyy sekä kuinka kommunikaatio toimii autosta ulos, AaTin projektipäällikkö Tiina Kovanen sanoo.

Kovasen mukaan autojen tietoturvakysymyksiin on vähitellen herätty autoteollisuuden kulkiessa yhä avoimempiin järjestelmiin. Autot keskustelevat jatkossa enemmän keskenään ja liikennejärjestelmien kanssa. Myös järjestelmien viihdekäyttö autossa lisääntyy.

– Hypoteesiasteella voidaan puhua esimerkiksi tahallisesta hyökkäyksestä autoon, jolloin joku ulkopuolinen kääntäisi rattia. Tietoturva-aukkoja löytyy tällä hetkellä varmasti. Meidän tarkoituksenamme ei ole hakkeroida järjestelmiä, vaan parantaa autojen tietoturvaa, Kovanen kertoo.

– Haluamme olla tukemassa yliopistolla tutkimusta tekevien huipputiimien sparraamista ja kaupallistamista, Markus Mäntynen näkee Yritystehtaan osalta tutkimusyhteistyön mahdollisuudet.

Puhelin vie kuljettajan huomion ihan muualle

Tietoturvan parantamisen lisäksi Jyväskylän yliopistossa on tutkittu kuljettajan ajonaikaisten häiriötekijöiden vaikutusta tarkkaavaisuuteen. Lähinnä on mitattu sitä, miten toissijaiset aktiviteetit, esimerkiksi matkapuhelimen käyttö, vievät kuljettajan huomiota ajon aikana.

– Yksi eniten tarkkaavaisuutta häiritsevä tekijä on tekstin kirjoittaminen kosketusnäyttönäppäimistöllä, tutkijatohtori Tuomo Kujala Jyväskylän yliopistosta kertoo.
Tuomo Kujala

Kuljettajille on annettu ajon yhteyteen erilaisia tehtäviä. Heidän on pitänyt esimerkiksi kirjoittaa tekstiviestejä tai sähköposteja, laittaa tietoja navigaattoriin tai tehdä some-päivityksiä.

– Kuljettaja ei välttämättä itse huomaa, ettei kiinnitä tarpeeksi huomiota ajamiseen. Tarkkaamattomuus lisää kuitenkin aina onnettomuusriskiä, Kujala muistuttaa.

 

Teksti: Tommi Salo

Jyväskylän Yritystehdas on ekosysteemi, jossa ovat mukana Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykes Oy, Jyväskylän yliopisto, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä, Keski-Suomen Uusyrityskeskus ry ja Suomen Yrityskehitys Oy.

Jaa