Menestystarina: Naturvention


Startupin neljä tärkeintä: tiimi, työ, tuki ja tuuri

Oikeaan aikaan saatu pienikin apu työntää toimintaansa käynnistävän yrityksen vauhtiin ja parhaimmillaan kasvu-uralle, kertoo Protomossa alkunsa saaneen Naturventionin Niko Järvinen.

– Ilman Protomon apua yritys ei olisi nykyisessä mallissa. Protomo madalsi alkuvaiheissa esteitä ja teki elämän helpommaksi, NaturVention Oy:n toimitusjohtaja Niko Järvinen sanoo suoraan.

Järvinen palaa puheissaan loppuvuoteen 2010. Hän pyöritteli silloin ideoitaan ja mietti tulevaisuuttaan Protomossa. Samaan aikaan monialaisessa innovaatio- ja yrittäjäympäristössä kehitteli omaa ideaansa Aki Soudunsaari.

Vaikka miehet miettivät aivan omanlaisiaan ideoita, lopputuloksena he päätyivät kehittelemään innovaatiota viherseiniin liittyen.

– Protomo tarjosi tilat, jotta saatoimme törmätä toisiimme. Tiimimme lähti sen jälkeen rakentumaan tällaisen erikoisen idean toteuttamiseksi. Saimme myös pienen summan rahaa, mikä mahdollisti prototyypin rakentamisen, Järvinen summaa.

Keväällä 2011 Järvinen ja Soudunsaari sijoittuivat ideallaan Kasvu Open -kilpailussa omassa sarjassaan toiseksi. Kesällä 2011 miehet tekivät aktiiviviherseinien prototyyppejä, ja syksyllä he myivät jo ensimmäiset seinät. Yritys perustettiin loppuvuodesta 2011.

Sisäilman laatua parantavia viherseiniä suunnitteleva ja valmistava NaturVention on nyt yli 20 työntekijän yritys, joka on elänyt kovia kasvun vuosia. Jyväskylän lisäksi sillä on työntekijöitä Helsingissä.

Suomalainen osaaminen kiinnostaa Kiinassa

Järvisen listalla on kolme kohtaa, kun hän miettii, millaista apua toimintaansa käynnistävä yritys tarvitsee.

– On suuri apu, jos joku poistaa yrittäjien tieltä turhaa byrokratiaa. Hyvän tiimin muodostuminen edellyttää erilaisten ihmisten törmäytystä. Lisäksi pieni rahoitusapu auttaa alkuun, mutta jättää riittävästi työtä yrittäjille itselleen esimerkiksi liikeidean testaamiseksi.

Järvinen ei kiellä myöskään hyvän tuurin osuutta yrityksen ensimetreillä. NaturVentionin tapauksessa oikeat ihmiset olivat samassa paikassa samaan aikaan ja vieläpä työ- ja elämäntilanteensa osalta juuri oikeassa vaiheessa. Järvisen mukaan kyse oli joissakin asioissa muutamien päivien osumisesta suotuisasti kohdilleen.

NaturVentionin aktiiviviherseiniä on toimitettu Suomen lisäksi Venäjälle. Seuraavaksi katseet on käännetty kauemmas itään.

– Kartoitamme aktiivisesti Kiinan markkinoita. Sieltä on jo löytynyt partnereita. Tarkoituksena on myydä Kiinaan kasveja lukuun ottamatta suomalaista tuotantoa olevia viherseiniä, Järvinen kertoo.

NaturVentionille on lisäksi ollut tarjolla partnereita Pohjoismaista ja Saksasta. Yritys on myös tehnyt markkinatutkimusta Ranskassa.

Vaikka NaturVention on tähynnyt ja tähyää yhä vahvemmin kansainvälisille markkinoille, Järvinen sanoo yrityksen pysyvän toistaiseksi Suomessa. Tuotekehitystä ja kansainvälistä kasvua helpottaa osaltaan tänä syksynä tehty ensimmäinen rahoituskierros, joka toi yritykselle 1,1 miljoonaa euroa.

Teksti ja kuva: Tommi Salo

Jaa