Nyt ei kortti vie, vaan tuo – arvokasta tietoa


Nyt ei kortti vie, vaan tuo – arvokasta tietoa

Lautapeliä tai korttia pelaamalla yritys saa kuin huomaamatta tarvitsemaansa tietoa omalta väeltään, vieläpä käytännössä reaaliaikaisesti. Gälliwasheren kehittämä peli pakottaa miettimään yrityksen kehittämiskohteita ja tekemään valintoja.

Pitäisikö kehittymishaluisella yrityksellä itsellään olla näkemys omista kehittämiskohteistaan ja -tarpeistaan? Voisiko selvitystyön tehdä vähemmän virallisesti, jopa pelinomaisesti?

Jyväskyläläisen Gälliwashere Oy:n yrittäjäkaksikon mukaan pitää olla ja voi tehdä. Marraskuussa 2014 perustettu yritys tarjoaa palvelua, jolla yritykset löytävät tärkeimpiä kehittämiskohteitaan lautapeliä pelatessa tai korttia iskiessä.

Gälliwasheren Ville Häll (kuvassa) ja Jussi Galla kehittivät ensin lautapelin yritysten johtoryhmille. Neljä tuntia kestävän pelisession aikana haetaan ratkaisuja yrityksen isoon kuvaan.

– Sitten huomasimme, että tarvitaan myös nopeatempoisempia pelejä. Olemme kehittäneet 12 erilaista korttipakkaa tunnin korttipeliä varten, Häll kertoo.

Korttipeleillä päästään käsiksi spesifimpiin aiheisiin, muun muassa yrityksen sisäiseen kehittämistyöhön, myynnin, markkinoinnin tai viestinnän kehittämiseen ja projektien vetämiseen.

– Eräs asiakkaistamme totesi, että pelaaminen laadullistaa keskustelun. Pelissä on aina pakko tehdä valintoja ja ratkaisuja. Peli pakottaa priorisoimaan ja löytämään yhdessä akuuteimmat kehittämiskohteet, Häll kuvaa.

Peli irrottaa perinteisistä rooleista

Pelit ovat siis väline saada yrityksen ihmiset keskustelemaan avoimesti. Pelillinen konteksti auttaa puhumaan itse asiasta ja irrottautumaan perinteisistä rooleista.

Pelien avulla pyritään saamaan tietoa aiempaa nopeammin, mielellään reaaliaikaisesti.

– Pelisession aikana syntyy yritykselle tärkeää tietoa ja käytännön toimenpide-ehdotuksia. Ajatuksenamme on kääntää yrityksen kehittämisprosessi toisinpäin, liikkeelle lähdetään siis työntekijöistä, Häll korostaa.

Häll ja Galla tekivät ensimmäisen testilautapelin innovaatio- ja yrittäjäympäristö Protomossa keväällä 2014 ja lähtivät viemään ideaa eteenpäin Yritystehtaassa.

Voitto mahdollistaisi peliluolan

Gälliwashere haki Nordean Yrityssparrauskilpailuun mukaan Yritystehtaan kautta. Kilpailun voittaja palkitaan ilmaisilla toimitiloilla vuodeksi Start up Leipomosta.

– Toimitilat kelpaisivat kyllä. Myyntityötä olisi mukava tehdä jossain rauhallisessa ympäristössä, Häll miettii.

Voitto auttaisi yrittäjäkaksikkoa tekemään työtä yhdessä, yhteisissä tiloissa.

– Voisimme luoda oman peliluolan Leipomoon. Asiakkaat voisivat tulla pelaamaan meidän tiloihimme.

Teksti ja kuva: Tommi Salo

Jaa