Tutkimus vei miljardien yritysmarkkinoille

Tutkimus vei miljardien yritysmarkkinoille

Jyväskyläläinen Te?ted sai innovaatiolleen miljoonarahoituksen. Sen avulla se voi pyrkiä suoraan globaaleille markkinoille. Jyväskylän Yritystehdas sparrasi yrityksen tiimiä kertomaan viestinsä houkuttelevasti.

Innovaatio voi parhaimmillaan olla paljon muutakin kuin yksi uusi avaus tekijöilleen. Se voi olla uuden yrityksen siemen, kokonaisen maantieteellisen alueen lippulaiva tai globaali helmi.

Lokakuussa 2016 toimintansa aloittaneella jyväskyläläisellä Te?tedillä voi olla käsissään juuri tällainen innovaatio. Yritys on tuomassa kansainvälisille markkinoille uudenlaisen ratkaisun punkkien levittämien tautien diagnostiikkaan.

– Haluamme korvata lähitulevaisuudessa nykyiset diagnostiikkamenetelmät omalla menetelmällämme. Tämän vuoden aikana on tavoitteena päästä Saksan, Suomen ja Yhdysvaltain markkinoille. Toivottavasti niitä seuraa pian myös Venäjä, Te?tedin CEO Leona Gilbert kertoo.

Gilbertin mukaan tämän jälkeen on tarkoitus levittäytyä vuonna 2018 laajemmin Eurooppaan.

 

Suoraan miljardien eurojen markkinoille

Te?ted on Jyväskylän Yritystehtaan valmennuksessa TICKPLEX-nimellä toimineen tiimin perustama yritys. Usko tiimin kehittämään innovaatioon on ollut kova muuallakin kuin omassa piirissä, sillä tiimi sai alkuvuodesta 2017 yli miljoonan euron ulkopuolisen rahoituksen.

Gilbert sanoo, että rahaa on tarkoitus käyttää muun muassa tuotantoon, markkinointiin ja uusien ihmisten rekrytointiin. Yrityksessä on tällä hetkellä kolme ihmistä, mutta tavoitteena on palkata tänä vuonna neljä uutta osaajaa.

 – Meidän alamme markkinat ovat globaalisti seitsemän miljardin euron luokkaa, ja ne kasvavat koko ajan, Gilbert muistuttaa tulevista mahdollisuuksista.

Jyväskylän Yritystehtaan Startup Coach Markus Mäntynen valmensi TICKPLEX-tiimiä reilusti yli vuoden ajan. Taustalla tehtiin paljon työtä ennen yrityksen perustamista.

– Valmennuksen aikana tiimiä tehtiin rahoituskelpoiseksi ja tiimin viestiä tarinallistettiin. Tiimiläiset saivat myös esiintymisvalmennusta ja opastusta pitchaukseen, Mäntynen sanoo.

Taustatyön onnistumisesta kertoo Gilbertin mukaan jotain se, että Te?tedin taustalle saatiin heti alkumetreillä kaksi suurta kansainvälistä investoijaa.

 

 Markus, Leona, Riikka

Markus Mäntynen, Leona Gilbert ja Riikka Reitzer juhlistivat helmikuussa Te?tedin saamaa rahoitusta uuden innovaation kaupallistamiseen.

 

Yliopistotutkimus hyötykäyttöön

TICKPLEX on lähtöisin Jyväskylän yliopistosta. Se on yksi konkreettinen esimerkki vahvan tutkimustyön kaupallistamisen mahdollisuuksista.

Jyväskylän yliopiston innovaatioasiantuntija Riikka Reitzer sanoo, että nykyisin yliopistolähtöisiä yrityksiä käynnistetään vuosittain useita kymmeniä.

– Viimeisen viiden vuoden aikana akateeminen yrittäjyys ja yliopistotaustaiset startupit ovat kasvattaneet suosiotaan. Spin out -yrityksiin siirretään yhä enemmän yliopiston omistuksessa olevia aineettoman omaisuuden oikeuksia, Reitzer laskee.

Hän muistuttaa, että yliopistossa syntyvää tutkimustietoa voidaan perinteisten julkaisujen lisäksi muuttaa palveluiksi ja tuotteiksi.

Yritystehtaan Mäntynen korostaa, että Suomi tarvitsee menestyäkseen huipputason tutkimusta. Samalla sitä on myös pystyttävä kaupallistamaan.

– Meillä on oltava toimijoita, jotka ovat alallaan maailman parhaita. Silloin syntyy uusia, kiinnostavia innovaatioita, Mäntynen huomauttaa.

Reitzer uskoo, että Jyväskylän yliopisto voi olla yrityksille yksi vetovoimatekijä.

– Yrityksille on tarjolla tutkimustietoa ja -tuloksia sekä osaavia työntekijöitä ja harjoittelijoita. Niiden tarpeisiin voidaan myös tehdä tilaustutkimusta.

Gilbert myöntää, että heidänkin tiimin osalta kaikki sujui helpommin, kun ympärillä oli oikeanlaista tukea.

– Emme olisi yrityksenä nyt tässä vaiheessa ilman sparrausta ja oikeita kontakteja. Jyväskylä on hieno ympäristö startupeille ja pre-startupeille, Gilbert sanoo.

Jyväskylän Yritystehdas on ekosysteemi, jossa ovat mukana Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykes Oy, Jyväskylän yliopisto, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä, Keski-Suomen Uusyrityskeskus ry ja Suomen Yrityskehitys Oy.

 

Teksti ja kuva: Tommi Salo

Jaa