Yrityskilpailun voittaja liukuu liukkaasti kansainvälisille jäille


Yrityskilpailun voittaja liukuu liukkaasti kansainvälisille jäille

Jyväskyläläisellä RamonEdgellä on nyt allaan niin liukkaat luistimet, etteivät kilpailijat tahdo pysyä matkassa. Nordean Yrityssparrauskilpailun voitto antaa yritykselle lisävauhtia kansainvälistymiseen.

Kun yritys saa maailman huippuammattilaiset maksamaan sellaisesta, jonka saisivat ilmaiseksi, tekee se jotain aivan erikoista. Jyväskyläläinen RamonEdge Oy valmistaa jääkiekkoammattilaisten luistimiin sellaiset terät, että niistä ja niiden huoltopalveluista ollaan valmiit maksamaan.

RamonEdgen osaaminen noteerattiin nyt myös lähellä, sillä yritys voitti startup-yrityksille suunnatun Nordean Yrityssparrauskisan. Yritys sai palkinnoksi käyttöönsä vuodeksi työtilan Jykes Kiinteistöt Oy:n Start up Leipomosta. RamonEdge siirtää syksyn aikana Leipomoon myös verstaansa.

– Meillä oli aito tilantarve seuraavan askeleen ottamiseen, RamonEdgen toimitusjohtaja Pasi Pulkkinen kertoo.

Seuraava askel tarkoittaa entistä vahvempaa kansainvälistymistä. RamonEdgen pelaajakohtaisesti räätälöityjä teriä menee jo jääkiekkoilijoille ympäri maailmaa, mutta jyväskyläläisyrityksen mielissä siintävät yhä useammat kaukalot.

– Ensivaiheessa suuntana on Keski-Eurooppa ja Venäjä. Sen jälkeen katselemme Pohjois-Amerikkaan, Pulkkinen sanoo.

RamonEdgen kokonaispakettiin kuuluvat myös teränhuoltopalvelut. Yrityksellä on huoltopisteitä ympäri Suomea, Tšekissä ja Sveitsissä. Seuraava piste avataan Norjaan.

RamonEdgessä on viisi osakasta. Yritys on perustettu jo vuonna 2009, mutta täyspäiväisesti teräbisnestä on tehty vuodesta 2015 lähtien.

 

Tavoitteena tuplata liikevaihto

Nordean Yrityssparrauskilpailun finaalissa palkintoa tavoitteli neljä jyväskyläläisyritystä. Voittajan valitsi Nordean alueellinen neuvottelukunta, johon kuuluu noin 20 jäsentä. Voittajan saaman toimitilan vuokra maksetaan Nordean tuella ja neuvottelukunnan jäsenten lahjoittamilla kokouspalkkioilla.

Maksuttomilla toimitiloilla haluttiin tarjota konkreettinen apu nuoren yrityksen taipaleelle.

– Voittajalla on hyvä innovaatio. RamonEdgessä miellytti myös yrityksen tarina ja yrittäjän persoona. Hyvää on lisäksi se, että voittajayritys tukee paikallista alihankintaa, Nordean Järvi-Suomen aluejohtaja Mikko Pakarinen taustoittaa voittajan valintaa.

– Ilmaisten tilojen myötä yrityksen resurssit jäävät nyt varsinaiseen tekemiseen, Pakarinen täydentää.

RamonEdge hakee merkittävää kasvua liiketoimintaansa. Pulkkisen mukaan tavoitteena on lähivuosina miltei tuplata aina edellisen vuoden liikevaihto. Yksi merkittävä kasvun tekijä on kuluttajamarkkinoille suunnattu volyymiterä.

Yritystehdas on auttanut voittajayritystäkin sparraamalla sen liikeideaa ja varsinkin yritysesittelyä. Pulkkinen sanoo avun olleen pienelle yritykselle erittäin tärkeää.

– Kenties meistä kiinnostuu jonain päivänä jokin bisnesmaailman isoista tekijöistä, Pulkkinen miettii tulevia vuosia.

Jyväskylän Yritystehdas on Jykesin aputoiminimi. Jykes toimi Yrityssparrauskilpailussa yhteistyökumppanina.

 Teksti ja kuva: Tommi Salo

Jaa