Blogi


Epävarmuus on silta

Uusia sanoja on kuin ulkomailla, BtoB, adbo ja epäreilu kilpailuetu. Kilpailuetu? Yliopiston uudenlainen yrittäjyyskoulutus erottuu akateemisesta slowfoodista juuri niin paljon kuin toivoin ja pelkäsin.

- Ei riitä, että tiedät itse, mitä tiedät. - Älä ole nobody! - Toimi!

Ensimmäisenä tuotteistetaan omaa osaamista, ja minua kauhistuttaa. Osaamisen näkyväksi tekeminen tekee näkyväksi myös sen, mitä en osaa. Pelottaa. Olen ollut opettaja, ymmärrättekö.

LinkedIn konkretisoi paitsi tehtävänsä mukaan verkostojani, myös ammatti-identiteettimurroksen. Olen jo kieltäytyä, mutta hengähdän hetken ja epävarmuus valuskelee käyttövoimaksi kokoushuoneen pöydälle.

Ymmärrän, että osaamisen tuotteistaminen tarkoittaa vain suunnilleen samaa kuin romaanin kirjoittaminen. Selitä vähemmän, näytä enemmän. Ota käyttöön se, mitä on ja anna tärkeimmän erottua.

Juttu kääntyy ympäri, draaman kaari, ja alan ajatella, että nopealiikkeisen ja monikulttuurisen työelämän ytimessä saakin olla epävarmuus. Millaista on huomenna? Pysyykö paikkani niin kuin se on? Ei sitä kukaan tiedä.

Yrittäjä, opettaja ja professori katsovat samaa kysymystä ja juovat samaa kahvia, eikä kukaan heistä tiedä, millaista on huomenna.

Yrittäjää tarvitaan luomaan yhä uudenlaisia palveluita, opettajaa etsimään olennaisia taitoja ja tiede, se puolustakoon objektiivisia syy-seuraussuhteita monenkirjavissa trollimetsissä.

Upeimmillaan huomista etsitään yhdessä, niin kuin Helsinki Challenge -tiedekilpailussa ja ThinkCompanyssa. Tämä Yritystehdas on lupaava alku.

Epävarmuus on yleistä, yhteistä ja ymmärrettävää, ja sen myöntäminen on käden ojentamista. Se on silta.

Jaa

Teksti on kuudes osa Yrittäjyys yhdistää -hankkeen blogikirjoitusten sarjaa, joka keskittyy pohtimaan yrittäjyyttä työnä, ilmiönä ja työllistymismahdollisuutena. Kirjoituksia julkaistaan kerran kuussa. Sarjan päätoimittajana toimii hankkeen projektipäällikkö Niina Pitkänen.

Vilja Paavola

Vilja Paavola

Kirjoittaja, Identi NY:n visiojohtaja

Kirjoittaja toimi äidinkielen ja viestinnän opettajana, luopui opettajaidentiteetistään ja alkoi nähdä huimasti enemmän mahdollisuuksia. Identi NY kehittää yritysten tarinallista viestintää.